دلایل جوش آوردن خودرو | عوارض جوش آوردن ماشین

دلایل جوش آوردن خودرو

شما به عنوان راننده باید علاوه بر رانندگی با برخی دیگر از مشکلاتی که ممکن است برای خودرو به وجود بیاید آشنایی کامل داشته باشید، چرا که عدم اشراف شما بر این مشکلات ممکن است که خسارات جبران ناپذیری چه از لحاظ جانی و چه مالی به شما وارد شود. یکی از این مشکلات که معمولاً ممکن است برای هر ماشینی مخصوصاً در فصل تابستان به وجود بیاید جوش آوردن خودرو می‌باشد؟شاید شما هم در طول مسیر ماشین‌هایی را دیده باشید که به دلیل جوش آوردن در کنار جاده توقف کرده اند و شاید برای شما این سوال به وجود بیاید که دلیل جوش آوردن خودرو چیست؟
در صورت جوش آوردن خودرو چه اقداماتی را باید انجام داد؟
آیا جوش آوردن خودرو می‌تواند به علت روغن سوزی ماشین باشد؟
آیا جوش آوردن می‌تواند علت روغن سوزی ماشین باشد؟
اگر شما نیز به دنبال پاسخ این سوالات هستید تا پایان این مقاله که یکی دیگر از سری مقالات سایت پویان روان سازان می‌باشد، با ما همراه باشید. چرا که ما در این مقاله تحت عنوان دلایل جوش آوردن خودرو چیست به بررسی کامل این مشکل پرداخته‌ایم.

جوش آوردن خودرو چیست؟

در این قسمت از مقاله و قبل از اینکه به دلایل جوش آوردن خودرو بپردازیم ابتدا نیاز است که شما بدانید جوش آوردن خودرو چیست؟
جوش آوردن خودرو یکی دیگر از معضلات متداول در همه ماشین‌ها می‌باشد.معمولاً با جوش آمدن آب داخل رادیاتور یا مایع خنک کننده موتور و بالا رفتن بیش از حد دمای موتور ماشین خودرو دچار پدیده‌ای به نام جوش آوردن می‌شود. در برخی از مواقع این پدیده از چیزی که فکر می‌کنید خطرناک‌ تر و مهم‌تر می‌باشد. چنانچه ماشین به اصطلاح جوش بیاورد و رانندگی را ادامه دهید ممکن است به قطعاتی مانند سر سیلندر، پیستون ،سوپاپ میل لنگ و سایر قطعات موتور خودرو آسیب وارد کنید. در برخی از مواقع حرکت کردن با خودرویی که جوش آورده می‌تواند علت روغن سوزی ماشین در دراز مدت شود. معمولاً جوش آوردن ماشین با نشانه‌هایی مانند احساس بوی سوختگی در کابین ماشین، شنیدن صدای غیر طبیعی از موتور، داغ شدن کاپوت، روشن شدن چراغ چک و بالا رفتن بیش از حد آمپر همراه باشد.

دلایل جوش آوردن خودرو

دلایل و عوامل زیادی می‌توانند باعث جوش آوردن خودرو شوند، که برخی از این دلایل می توانند علت روغن سوزی ماشین نیز باشد . به شکل کلی مهم‌ترین دلایل جوش آوردن خودرو عبارتند از:

1_ خراب بودن رادیاتور
بدون شک خراب بودن رادیاتور یکی از مهم‌ترین عوامل و دلایل جوش آوردن خودرو می‌باشد، معمولاً گرفتگی ،ترک خوردن ،کج شدن و شکستن پره های رادیاتور می‌تواند باعث خراب شدن رادیاتور و در نتیجه عاملی برای جوش آوردن خودرو باشند. به همین دلیل است که توصیه می‌شود حتماً قبل از شروع فصل گرما نسبت به چک کردن رادیات ماشین اقدام نمایید.

2_ خرابی ترموستات
وظیفه ترموستات اندازه‌گیری دمای آب و رساندن آن به یک دمای متعادل می‌باشد پس قاعدتاً با خرابی این قطعه آب از حد نرمال گرمتر شده و در نتیجه باعث جوش آوردن ماشین می‌شود. باید توجه داشته باشید که ترموستات یک قطعه مصرفی می‌باشد و باید بعد از مدت زمان مشخصی اقدام به تعویض آن نمایید.

3_ عدم استفاده از آب رادیاتور مناسب
معمولاً برای جلوگیری از جوش آوردن خودرو، از آب رادیات مخصوص استفاده می‌شود، این آب که خاصیت خنک‌ کاری دارد تا حد ممکن افزایش دمایی ندارد، اما چنانچه که شما از آب رادیاتور نامناسب استفاده کنید ممکن است که با جوش آوردن ماشین در فصل گرما مواجه شوید. پس بهتر است که از آب رادیاتور مناسب و استاندارد برای خودرو خود استفاده کنید.

4_ درست کار نکردن فن رادیاتور
رادیاتور نقش بسزا و مهمی در خنک کردن آب و در نهایت پایین آمدن دمای موتور دارد در شرایطی که این فن به هر دلیلی خراب می‌شود به سرعت دمای آب بالا رفته و باعث جوش آمدن آب درون رادیاتور میشود.

سایر دلایل جوش آوردن خودرو

به جز موارد ذکر شده دلایل دیگری می‌تواند باعث جوش آوردن خودرو شوند که از مهمترین این دلایل می‌توان به خرابی پمپ آب، کم یا زیاد بودن حجم مایع خنک کننده، گرفتگی در مسیر حرکت آب، تنظیم نبودن باد لاستیک‌ها، استفاده طولانی مدت از دنده سنگین، نامیزانی دلکو، سفت بودن چرخ‌ها ،درگیر شدن کالیپر با ترمز، یدک کشیدن بیش از حد مجاز، عدم زمانبندی دقیق جرقه زدن شمع‌ها و بار زدن بیش از حد مجاز اشاره کرد. باید توجه داشته باشید که زدن بیش از حد و استفاده طولانی مدت از دنده سنگین علاوه بر کشاورزان خودرو می‌تواند علت روغن سوزی ماشین باشد.

اقدامات لازم در هنگام جوش آوردن خودرو

حال که با دلایل جوش آوردن خودرو آشنا شدیم زمان آن است که شما اقدامات لازم را در هنگام جوش آوردن خودرو بدانید از مهمترین اقداماتی که شما باید در زمان جوش آوردن خودرو انجام دهید می‌توان به:

  • حفظ کردن تمرکز:
    حفظ کردن تمرکز در زمان جوش آوردن خودرو می‌تواند یکی از مهمترین اقدامات شما باشد. همانگونه که گفتیم جوش آوردن خودرو می‌تواند باعث خارج شدن بخار از زیر کاپوت و لرزش در کابین شود و همین موضوع ممکن است که تمرکز شما را به هم بزند پس باید سعی کنید تمرکز خود را حفظ کنید.
  • انتخاب مکان مناسب:
    در صورت جوش آوردن ماشین شما باید با حفظ خونسردی بهترین مکان را برای پارک ماشین انتخاب کنید، سعی کنید ماشین را از وسط خیابان یا جاده دور کرده و به نزدیک‌ و امن‌ ترین پارکینگ منتقل کنید.
  • باز نکردن سریع کاپوت:
    در برخی از موارد راننده‌های جوان و تازه کار، بلافاصله بعد از توقف اقدام به باز کردن کاپوت می‌کنند که این یک کار بسیار اشتباه می‌باشد. با توجه به اینکه دمای آب در هنگام جوش آوردن خودرو بسیار بالا است ممکن است باز کردن در کاپوت به شکل سریع برای شما مشکلات زیادی به وجود بیاورد.
    نریختن آب بر روی موتور، زیاد کردن بخاری تا آخر،باز نکردن در رادیاتور و خاموش نکردن سریع ماشین سایر نکاتی می‌باشند که شما در زمان جوش آوردن خودرو باید به آن توجه داشته باشید.

عوارض جوش آوردن خودرو

جوش آوردن خودرو می‌تواند عوارضی را برای خودرو به همراه داشته باشد که مهمترین این عوارض عبارتند از:

  • آسیب به سوپاپ‌ها
  • خرابی موتور
  • آسیب به واشر سرسیلندر
  • از بین رفتن آب بندی سیلندر
  • به جز این موارد جوش آوردن ماشین می‌تواند در نهایت علت روغن سوزی ماشین شود.

امیدواریم که با مطالعه این مقاله اطلاعات کافی در مورد جوش آوردن خودرو که در نهایت می‌تواند علت روغن سوزی ماشین شود، به دست آورده باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *