علت روغن سوزی موتور ماشین + پیشگیری از روغن سوزی خودرو

علت روغن سوزی موتور ماشین

بدون شک موتور ماشین را می‌توانیم مهم ترین و اساسی‌ ترین قسمت یک ماشین بدانیم. موتور به عنوان قلب تپنده ماشین عمل کرده و عامل اصلی در حرکت ماشین می‌باشد. برای روان کردن قطعات داخلی موتور و همچنین خنک کردن آنها از روغن استفاده می‌شود. ولی در بعضی از مواقع ما شاهد مشکلاتی مانند روغن سوزی در خودرو هستیم، اما شاید این سوال برای شما به وجود بیاید که چرا روغن سوزی اتفاق می‌افتد؟
اصلاً روغن سوزی چیست؟
علائم روغن سوزی موتور چه علائمی هستند؟
مهمترین علت روغن سوزی موتور چیست؟
اگر شما نیز به مانند بسیاری از افراد به دنبال پاسخ این سوالات هستید تا پایان این مقاله که یکی دیگر از سری مقالات سایت پویان روان سازان می‌باشد با ما همراه باشید. چرا که ما در این مقاله تحت عنوان علت روغن سوزی موتور ماشین به این سوالات پاسخ داده‌ایم.

روغن سوزی چیست؟

تعریف‌ های زیادی می‌توان در مورد روغن سوزی ارائه داد اما جامع و کامل ترین تعریفی که می‌ شود از روغن سوزی ارائه داد این است که روغن سوزی به حالتی گفته می‌شود که در آن روغن موتور به همراه سوخت می سوزد و سطح روغن موتور کم می‌شود. روغن موتور به منظور انجام دادن وظایف خود به بهترین شکل ممکن باید در مسیرهای مشخصی در جریان باشد تا از اصطکاک قطعات جلوگیری به عمل آورد. چنانچه به هر دلیلی روغن از مدار خود خارج شود دو مشکل به وجود می‌آید مشکل اول نشتی روغن و مشکل دیگر ورود روغن به درون محفظه احتراق سیلندر، که مشکل دوم باعث روغن سوزی می‌شود. روغن سوزی دارای علائم گوناگونی می‌باشد.

علائم روغن سوزی چیست؟

روغن سوزی ماشین به مانند سایر اختلالاتی که ماشین به وجود می‌آید دارای نشانه و علائم خاصی می‌باشد. که عدم توجه به این علائم می‌تواند باعث افزایش روغن سوزی و در نهایت مشکلات بزرگتری شود، مهمترین علائم روغن سوزی عبارتند از:

1_ چرب شدن شمع خودرو
یکی از علائم روغن سوزی که از آن می‌توان به عنوان علائم پنهان روغن سوزی یاد کرد چرب شدن شمع خودرو می‌باشد، با توجه به اینکه شما نمی‌توانید چرب شدن شمع ها را ببینید پس بهتر است که هر چند وقت یکبار شمع‌های خودرو را چک کنید تا از سلامت آنها مطمئن شوید، وجود هرگونه روغن بر روی شمع نشان دهنده نشت روغن موتور به محفظه احتراق و در نتیجه روغن سوزی می‌باشد.

2_ خروج دود آبی رنگ از اگزوز
در برخی از مواقع ممکن است که روغن سوزی همراه با خروج دود آبی رنگ از اگزوز باشد. معمولا دود آبی که ناشی از روغن سوزی باشد با افزایش دور موتور شدت بیشتری پیدا کرده و دود را بیشتر نشان می‌دهد. هرچند که امروزه برخی از خودروها وجود دارند که دود خودرو را جذب می‌کنند و همین عامل باعث می‌شود که شما این نشانه از روغن سوزی را نبینید پس باید علائم دیگر را نیز در نظر بگیرید.

3_ افت راندمان موتور و کاهش شتاب
ممکن است این اتفاق برای شما هم افتاده باشد که متوجه کاهش شتاب و افت راندمان موتور شوید. با توجه به اینکه موتورهای درون سوز به منظور تولید نیرو و قدرت به هوا، تراکم، سوخت و جرقه زنی نیاز دارند. اختلال در هر یک از این موارد می‌تواند باعث کاهش راندمان و شتاب موتور می‌شود.

4_ کاهش ساعت روغن موتور
کاهش روغن موتور می‌تواند یکی از علائم مهم روغن سوزی می باشد. کاهش روغن تا یک اندازه مشخص امری طبیعی می‌باشد که بر اساس نوع ساختار خودرو و نحوه رانندگی راننده می‌تواند بسیار متفاوت باشد. به گفته اکثر کارشناسان به شکل معمول در هر هزار کیلومتر کم کردن دو و نیم لیتر روغن یک امر طبیعی می‌باشد.

دلایل روغن سوزی خودرو

روغن سوزی خودرو می‌تواند دلایل گوناگونی داشته باشد. مهمترین علت روغن سوزی ماشین را می‌توان خوردگی کاسه نمد خودرو دانست اما به جز این علت، دلایل دیگری برای به وجود آمدن روغن سوزی موتور وجود دارد. که از مهمترین دلایل روغن سوزی ماشین می‌توان به:

  • شکستن رینگ‌های پیستون :

رینگ‌ها دارای اجزای فلزی و حلقه شکلی می‌باشند که بر روی شیارهای پیستون جای گرفته و باعث راحتی حرکت و جلوگیری از اصطکاک می شود. یکی از مهمترین وظایف رینگ در خودرو هدایت روغن به سمت سیلندر و پیشگیری از نفوذ آن به محفظه احتراق می‌باشد. هرگونه شکستگی و آسیب در رینگ پیستون می‌تواند باعث نشت و در نتیجه روغن سوزی موتور شود.

  • ساییده شدن لاستیک گیت :

ساییده شدن لاستیک گیت دیگر علت روغن سوزی ماشین می‌باشد. لقی بیش از اندازه سوپاپ در گیت موجب ایجاد روغن سوزی در خودرو می‌شود. به این شکل که لقی سوپاپ باعث گشاد شدن کاسه نمد، ساق سوپاپ و در نهایت ورود روغن از طریق گیت به محفظه احتراق می‌شود.

  • خرابی شاتون :

شاتون را می‌توانیم یکی از مهمترین و اصلی‌ترین لوازم موتور ماشین بدانیم که وظیفه ارتباط بین میل لنگ و پیستون را بر عهده دارد. شاتون از طریق ساق شاتون روغن‌ها را به یاتاقان‌ها می‌رساند. هرگونه نقص و یا مشکل در شاتون می‌تواند علت روغن سوزی ماشین باشد.

  • نشت روغن از واشر سرسیلندر :

واشر سرسیلندر علاوه بر اینکه وظیفه اتصال سرسیلندر با بلوک سیلندر را بر عهده دارد از نشت آب ،روغن و گاز هایی که حاصل از احتراق می‌باشد نیز جلوگیری به عمل می‌آورد. در برخی از مواقع واشر سرسیلندر به علت گرم و سرد شدن‌های متوالی دچار فرسودگی شده و خاصیت خود را از دست می‌دهد، که این مشکل باعث ورود آب به محفظه احتراق و ترکیب شدن آب و روغن می شود که این موضوع می‌تواند علت روغن سوزی ماشین باشد.

  • عدم استفاده از روغن مرغوب :

عدم استفاده از روغن مرغوب را می‌توانیم دیگر علت روغن سوزی ماشین بدانیم. به منظور افزایش عمر و همچنین جلوگیری از فرسودگی موتور نیاز است که از روغن موتور استاندارد و با کیفیت استفاده کنیم.

  • سایر دلایل روغن سوزی ماشین

به جز موارد ذکر شده از موارد دیگری مانند وجود اصطکاک در گیت سوپاپ،خرابی یاتاقان‌ها ،سوختن روغن هیدرولیک و گیربکس در موتور، خوردگی بوش سیلندر و خراب شدن شیر PVC می‌توان به عنوان چند علت روغن سوزی ماشین یاد کرد.

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید روغن lhm اصلی 

راه‌های پیشگیری از روغن سوزی خودرو

راه‌های زیادی برای پیشگیری از روغن سوزی خودرو وجود دارد که از مهمترین این راه ها می‌توان به:

  • استفاده از روغن موتورهای مرغوب و با کیفیت
  • روغن موتور باز نکردن درب ترموستات
  • استفاده از افزودنی‌های شیمیایی
  • تعویض به موقع فیلتر روغن موتور
  • استفاده از مکمل رفع روغن سوزی
  • شستشوی موتور
  • تعویض به موقع روغن موتور

امیدواریم که با مطالعه این مقاله اطلاعات کافی در مورد روغن سوزی و علت روغن سوزی موتور به دست آورده باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *