گوی زانتیا چیست + انواع و عمر مفید گوی زانتیا

گوی زانتیا وسیله‌ای است که از آن در خودروی زانتیا استفاده می‌شود. این محصول در زانتیا، حکم فنربندی در خودروهای دیگر را دارد. اگر خودروی شما زانتیا است و مشکلاتی در سیستم تعلیق خودرو یا سیستم ترمز آن به‌وجود آمده است، باید این قطعه را بررسی کنید. گوی زانتیا، قطعه‌ای بسیار حساس و شکننده است. یکی از معایب این قطعه این است که اگر در این قسمت دچار مشکل شوید، باید هزینه سنگینی را پرداخت کنید. ما در این مقاله قصد داریم تا در مورد نحوه کار کردن گوی زانتیا، انواع و ویژگی‌های آن و هر مورد دیگری که لازم است توضیح دهیم. پس با ما همراه باشید!

نحوه کار کردن گوی زانتیا

در خودروهای دیگر، بجای استفاده از گوی زانتیا، از سیستم فنربندی استفاده شده است. در خودروی زانتیا بجای این سیستم فنربندی از محصولی به نام گوی زانتیا استفاده شده است. درون این محصول، هیچ فنری وجود ندارد. این گوی به صورت هیدروپنوماتیکی است. هیدروپنوماتیکی به معنای این است که گوی زانتیا از دو بخش تقسیم شده است. این دو بخش شامل: پوشش فلزی بیرونی و پوشش داخلی است. بخش جداکننده این دو پوشش از هم، دیافراگم نام دارد. بخش زیرین دیافراگم از روغن و بخش بالایی آن از گاز نیتروژن اشباع شده است. برای اینکه خودروی شما دچار مشکل نشود، باید به‌صورت مداوم میزان روغن و گاز نیتروژن این قطعه را چک نمایید.
با توجه به نحوه نصب گوی زانتیا، نمی‌توان آن را از محل نصب شده، جدا نمود. چرا که این محصول به وسیله ابزار جوشکاری از چند ناحیه به بدنه داخلی ماشین جوش داده شده است. بهتر است برای تعویض یا تعمیر این قطعه، به متخصص آن مراجعه نمایید. به تازگی گوی‌هایی ساخته شده است که کیفیت بسیار بالایی دارد و به نوعی تخریب ناپذیر است. تنها مشکلی که این نوع جدید گوی زانتیا دارد، تعداد زیاد منافذی است که بر روی پوسته آن تعبیه شده است. این نقص باعث افت فشار گاز نیتروژن در داخل گوی می‌شود.

Upload Image...

زمانی‌که فشار نیتروژن در گوی زانتیا کاهش پیدا کند، تمام اجزا داخلی خودرو یا قسمت سیستم هیدروپنوماتیک خودرو دچار مشکل خواهد شد. زمانی‌که در داخل گوی، میزان روغن بالا رفته و فشار گاز کاهش پیدا کند، باعث پارگی دیافراگم خواهد شد. پس از پارگی دیافراگم، دیگر گوی زانتیا کار نخواهد کرد.
نحوه کار این محصول به گونه‌ای است که هنگامی که راننده از روی یک مانع یا دست‌انداز رد می‌شود، به سرنشینان داخل خودرو و بدنه آن، آسیب و ضربه‌ای وارد نشود. در بین چرخ‌ها، میله‌ای وجود دارد که یک سر آن به قسمت زیرین دیافراگم متصل است و سر دیگر این میله به شاسی خودرو متصل می‌شود. در هنگام عبور راننده از روی دست‌انداز، میله موجود در بین چرخ‌ها، به قسمت زیرین دیافراگم فشار وارد کرده و باعث می‌شود تا روغن موجود در آن قسمت، فشرده ‌شود. روغن فشرده‌شده در این قسمت، به دیافراگم فشار وارد می‌کند. این فشار باعث می‌شود تا گاز نیتروژنی که در قسمت بالای دیافراگم وجود دارد، متراکم گردد. ضربه به‌جود آمده، خود را در قسمت متراکم گاز نیتروژن گوی زانتیا، حبس کرده و از وارد شدن آسیب و ضربه به سرنشینان خودرو و بدنه آن جلوگیری به عمل می‌آید.
اگر در حین رانندگی با موارد زیر روبرو شدید، حتما به متخصص مربوطه مراجعه کرده تا گوی زانتیا شما را چک کند. این موارد شامل:

  • کوبش زیاد خودرو
  • سفت شدن سیستم تعلیق
  • ضعف در سیستم ترمز
  • خاموشی چراغ استپ ترمز بیش از 20 ثانیه

پس از بررسی گوی خودرو، می‌توانید خودرو را از چهار جهت به سمت پایین فشار دهید. این کار به دلیل اطمینان از محکم شدن گوی خودرو انجام می‌شود.

انواع گوی زانتیا

گوی زانتیا دارای انواع مختلفی در بازار است. هر کدام از انواع این محصول دارای ویژگی‌های خاص خود هستند. جنس تمامی گوی‌ها، از فلز ساخته شده است. در این قسمت قصد داریم تا انواع گوی‌ زانتیا را با ویژگی‌هایی که دارد، بررسی کنیم. انواع این محصول شامل موارد زیر است:

  • گوی‌های سرکمک‌های جلو (راننده و شاگرد) به صورت فابریک 50 بار : گوی تعلیق آی اف اچ اس I.F.H.S مدل 50 بار یکی از مدل‌های این نوع از گوی زانتیا است. محل قرارگیری این گوی در قسمت جلویی موتور در جهت‌های چپ و راست است. وظیفه‌ای که این محصول دارد، حفظ تعادل سیستم تعلیق خودرو شما است. این نوع از گوی زانتیا، قادر به تحمل فشار روغن نیز است.
  • گوی‌های سر کمک‌های عقب (راننده و شاگرد) به صورت فابریک 30 بار : گوی تعلیق آی اف اچ اس I.F.H.S مدل 30 بار یکی از انواع گوی خودرو است که در خودروی زانتیا کاربرد دارد. اگر این قطعه در خودرو به خوبی کار نکند، به گوی‌های دیگر فشار آمده و خودرو دچار تعلیق می‌شود.
  • گوی مرکزی جلو (گوی رگلاتور) 62 بار
  • گوی مرکزی عقب 50 بار

عمر مفید گوی زانتیا

عمر مفید گوی زانتیا به عوامل مختلفی بستگی دارد. اگر می‌خواهید گوی خودروتان عمر مفیدی داشته باشد و دیر خراب شود، به موارد زیر توجه کنید:

  • از روغن مرغوب برای قسمت زیرین گوی استفاده نمایید.
  • به صورت دوره‌ای، سیستم تعلیق خودروی خود را بررسی و سرویس کنید.

همچنین موارد زیر، باعث خرابی گوی خودرو می‌شود:

  • خستگی یا پاره‌شدن دیافراگم
  • فرار یا نشت گاز نیتروژن از قسمت فلزی گوی
  • قرار دادن پیچ در گوی برای شارژ مجدد گاز نیتروژن

در صورت بروز مشکل در یکی از گوی‌ها، سریعا مشکل را برطرف کنید. این عامل باعث می‌شود تا سایر گوی‌ها از آسیب در امان بمانند. چرا که یک گوی خراب باعث فشار آمدن به سایر گوی‌های سالم در خودرو می‌شود. اگر به موارد گفته شده توجه کنید، گوی زانتیای شما عمر مفیدی خواهد داشت.

تشخیص گوی اصلی زانتیا

با توجه به تنوع گوی زانتیا، امکان وجود محصولات تقلبی و غیر اصل در بازار بسیار است. گوی‌هایIFHS و PF دو نوع از بهترین‌های گوی زانتیا به‌شمار می‌آیند. اما از نظر کیفیت، گوی‌های IFHS بهتر از مدل PF است. توصیه می‌شود برای خرید این محصول، به مراکز و نمایندگی‌های مجاز مراجعه نمایید. به هنگام خرید این محصول، حتما به علامت استاندارد و گارانتی آن توجه فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *