سنسور ناک یا سنسور ضربه چیست؟ + علائم خرابی سنسور ناک

سنسور ناک یا سنسور ضربه چیست

امروزه خودروها دارای سنسورهای زیادی می‌باشند که هر کدام برای قسمت خاصی و برای جلوگیری از مشکل خاصی طراحی شده‌اند.یکی از مهم‌ترین سنسورها که نقش بسیار زیادی در حفظ سلامت ماشین بر عهده دارد سنسور ناک یا سنسور ضربه می‌باشد. شاید شما اسم این سنسور را شنیده باشید ولی اطلاعات زیادی در مورد آن نداشته باشید؟
به نظر شما سنسور ناک چگونه کار میکند؟
انواع سنسور ضربه کدامند؟
مهمترین علائم خرابی سنسور ناک کدامند؟
دلیل خرابی سنسور ناک چیست؟
محل نصب سنسور ناک کجاست؟
اگر شما نیز به دنبال پاسخ این سوالات و بسیار دیگری از سوالات مربوط به سنسور ناک هستید. تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

سنسور ضربه چیست و چگونه کار می کند؟

سنسور ناک که به آن سنسور ضربه و ناک سنسور نیز گفته می‌شود یک نوع سنسور پیزو الکتریک می‌باشد که وظیفه اصلی آن تشخیص لرزش‌های فرکانس بالای ایجاد شده توسط ضربات پیشرانه و تبدیل کردن این ضربات به سیگنال‌های الکتریکی می‌باشد. این قطعه در درون دو قاب چدنی مرتعش قرار می‌گیرد. عملکرد کلی سنسور ناک به این صورت می‌باشد که مطابق با یک مقاومت متغیر یا پیزو الکتریک عمل می‌کند.ساختار درونی سنسور ناک از یک صفحه با حالتی ارتعاشی و یک پیزوالکتریک تشکیل شده است این اجزای داخلی در زمان ایجاد هرگونه ضربه دچار تغییر میزان مقاومت شده و فعالیت خود را انجام می‌دهد. در مواقعی که فرکانس ارتعاشات درون موتور خودرو بیش از ۱۲ یا ۱۶ کیلو هرتز شود میزان ولتاژ خروجی در همه سنسورها افزایش پیدا کرده و نتیجه این عملیات به آی سی یو ارسال می‌شود. به شکل کلی سنسور ناک وظیفه دارد تا از به وجود آمدن ارتعاشات و یا احتراق‌های زودرس جلوگیری به عمل آورد. در واقع با فرستادن یک سیگنال از اعداد ضربات به آی سی یو مانع از جرقه‌ زنی شمع‌ها زودتر از زمان مقرر می شود.

اجزای سنسور ناک

سنسور ناک از اجزای مختلفی تشکیل شده است که از مهمترین این قطعات می‌توان به بدنه، ترمینال‌های سنسور، واشر، جرم نوسان کننده ، فلنج داخلی، عضو پیزوالکتریک سرامیکی،مهره داخلی و پیچ اتصال سنسور به بلوک سیلندر اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: نکات و راهنمای خرید زانتیا دست دوم

انواع سنسور ضربه

سنسور ضربه یا همان ناک سنسور به دو نوع دو سیم و سه سیم تقسیم می‌شود.در نوع سه سیم به منظور گرفتن پارازیت بیشتر از یک سیم بیشتر از نوع دو سیم دارد. این سیم اضافی معمولاً شبیه کابل آنتن تلویزیون رنگی می‌ باشد و به رنگ سفید و مشکی است.

علائم خرابی سنسور ناک

خرابی سنسور ناک در خودرو با علائمی بروز پیدا می‌کند که مهمترین این علائم عبارتند از:

  1. کاهش قدرت خودرو
    خرابی ناک سنسور می‌تواند باعث عدم کارکرد صحیح پیشرانه شود و همین موضوع موجب کاهش قدرت و شتاب خواهد شد. این اتفاق به این دلیل می‌افتد که سنسور ناک قادر به تشخیص پیشرانه نخواهد بود و زمانبندی احتراق دچار تغییر می‌شود که منجر به کاهش قدرت و البته توان موتور می‌شود.
  2. شنیدن صدای کوبش از موتور
    شاید اولین علامت خراب شدن سنسور ناک شنیدن صدای کوبش از موتور خودرو باشد. در صورت شنیدن این گونه صداها مطمئن شوید که سنسور ناک دچار مشکل شده است. اگر سنسور سالم باشد و به درستی عمل کند اجازه تولید هیچگونه صدا و کوبش در موتور را نمی‌دهد.
  3. بالا رفتن مصرف سوخت
    افزایش مصرف سوخت یکی دیگر از علائم خراب شدن سنسور ناک می‌باشد. در صورتی که این سنسور به درستی نتواند وظیفه خود را انجام دهد موجب افزایش سوخت می‌شود. با توجه به اینکه آی سی یو نمی‌تواند به شکل دقیقی زمانبندی احتراق را تنظیم کند ممکن است حتی خودرو به سختی روشن شود.
  4.  روشن شدن چراغ چک
    روشن شدن چراغ چک خودرو می‌تواند بنا به دلایل مختلفی باشد اما خرابی سنسور ناک نیز جزء آن دسته از دلایلی است که می‌تواند باعث روشن شدن چراغ چک خودرو شود.
    شما در صورت دیدن هر یک از این علائم باید به تعمیرگاه های مجاز و معتبر مراجعه نمایید.

دلایل خرابی سنسور ناک

در قسمت قبل این مقاله به بررسی علائم خراب شدن سنسور ناک پرداختیم. اما اینکه چه دلایلی باعث خراب شدن این سنسور می‌شود خود نیز جای بحث دارد. شاید این سوال برای شما نیز به وجود آمده باشد که دلیل کار نکردن و یا از کار افتادن سنسور ناک چیست؟ از مهمترین دلایل و عوامل خرابی سنسور ناک می‌توان به:

  • بریده شدن یا ایجاد هرگونه آسیب به سیم‌ها
  • به وجود آمدن اتصال‌های داخلی در سنسورها
  • آسیب دیدگی مکانیک سنسور
  • عدم نصب سریع سنسور و قرار دادن آن در یک مکان اشتباه
  • و به وجود آمدن ضربه و یا ایجاد خوردگی بر روی بدنه سنسور اشاره کرد.

عیب یابی ناک سنسور

شما برای عیب یابی سنسور ضربه یا ناک سنسور می‌توانید از دو روش استفاده کنید.

  • روش اول:
    روش اول استفاده و کمک گرفتن از دستگاه‌های عیب یاب می‌باشد. در این روش شما باید کد خطاها را مورد بررسی قرار داده و بعد از آن با توجه به کدها ، محل قرارگیری سنسور ضربه را به دقت بررسی نمایید. بعد از انجام این کار اتصالات سیم‌ها و همچنین بدنه سنسور را چک کنید تا در صورت مشاهده مشکلی بر روی آن نسبت به تعویض آن اقدام کنید.
  • روش دوم:
    روش دوم عیب یابی خودرو کمک گرفتن از دستگاه مولتی متر می‌باشد در این روش شما باید فرکانس‌های گوناگونی به وجود بیاورید و خروجی آنها را مورد بررسی قرار دهید. چنانچه مقدار خروجی‌ ها با میزان فرکانس‌های ورودی یکسان نبود، نشان دهنده این است که سنسور ضربه دارای مشکل می‌باشد.

محل نصب سنسور ناک

در مورد محل نصب سنسور ناک باید بگوییم که در تمام خودروها این قطعه زیر منیفولد هوا و بین هر دو سیلندر قرار می‌گیرد. اما امروزه با توجه به افزایش تعداد سنسورهای ناک به ازای هر سیلندر یک سنسور در موتور نصب می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *